فرایند زینک سوزی در لیتوگرافی

زینک سوزی

برای ماندگاری بیشتر سطح تصویر بر روی زینک در حین چاپ و جلوگیری از ضعیف شدن زودهنگام زینک یا افزایش تیراژ چاپ از عمل زینک سوزی استفاده می شود.

هنگام زینک سوزی آن را در دمای معین و زمان معینی حرارت می‌دهند که اصطلاحا به این کار زینک سوزی می‌گویند. پخت حرارتی زینک‏های آلومینیومی حرارتی پلیت ستر که در اصطلاح عامیانه به آن زینک سوزی پلیت یا CTP Plate Oven هم گفته می شود.در زینک سوزها  با استفاده از سیستم اتوماتیک PLC و کنترل تایمر و دما ، دقت کوره زینک سوز بالا می رود.

با این کار می‌توان با یک زینک، تیراژ بالاتری چاپ کرد و زینک هم در مقابل اصطکاک و مواد شیمیایی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. در صورتی که زینک (پلیت) به صورت نامناسب و غیر یکنواخت حرارت داده شود، امکان دارد تغییر شکل دهد و در کار چند رنگ انطباق رنگ‌ها روی یکدیگر به درستی انجام نگیرد.

صمغ زدن

در صورتی که نیاز باشد زینک را برای مدتی طولانی نگهداری کنید، باید قبل از زینک سوزی به آن صمغ زد. اینکار به منظور حفاظت و جلوگیری از اکسید شدن سطح غیر تصویر (آب دوست) زینک انجام می‌شود. برای این کار مقداری صمغ را روی زینک یا اسفنج به صورت یکنواخت مالیده می‌شود. سپس با یک پارچه خشک و تمیز سطح پلیت را خشک می‌کنند. اگر صمغ کیفیت و غلظت کافی را داشته باشد روی سطح غیر تصویر تأثیر لازم را گذاشته و دقیقا تا مرز بین سطح تصویر و غیر تصویر به صورت یکنواخت پخش می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مجموعه فراتک همانند سایر وب‌سایت‌ها از جمع‌آوری IP و کوکی‌ها استفاده می‌کند. اما پروتکل، سرور و لایه‌های امنیتی مجموعه فراتک و روش‌های مناسب مدیریت داده‌ها حداکثر تلاش را به عمل می‌آورد که اطلاعات کاربران را محافظت و از دسترسی‌های غیرقانونی جلوگیری کند. لطفاً برای بهبود تجربه کاربری خود این مورد را تأیید نمائید.